تیم تبلیغاتی شلیک

تیم طراحی وب سایت شلیک

طراحی وب سایت چیست ؟!

طراحی وب سایت از زمان انتشار و توسعه اولین وب سایت در  سال ۱۹۹۱ راه طولانی را پیموده است. امروزه بیش از یک میلیارد وب سایت فعال در جهان وجود دارد. اگر برای قصد راه اندازی یک وب‌سایت آموزشی یا انواع دیگر وب‌سایت را دارید به جای درستی آمده‌اید. در این مطلب از شلیک با مفاهیمی مانند طراحی وب‌ سایت آموزشی، طراحی وب سایت با پایتون و … آشنا می‌شویم.

طراحی وب سایت در واقع هنر برنامه نویسی و تنظیم محتوا، به شکلی است که بتوان آن را با کاربران اینترنت در سراسر جهان به اشتراک گذاشت. در واقع ترکیبی از عناصر زیبایی شناختی و مفاهیم طراحی آنلاین (استفاده از فونت، طرح گرافیکی، مفاهیم UI و UX)، شکل یک وب‌سایت را تعیین می‌کند.

امروزه طراحی وب، یکی از مهم‌ترین ارکان برای حضور در فضای آنلاین است. به همین دلیل، دنیای طراحیِ وب ساختار پویا خود را حفظ کرده و همیشه در حال تغییر است. علاوه بر این، طراحی وب یک فرآیند مشارکتی بوده و یک تیم طراحی از متخصصان حوزه‌های مختلف مانند برنامه‌نویسان، متخصصان سئو و طراحان رابط کاربری (UI,UX Designer) تشکیل می‌شود.

طراحی وب سایت

طراحی وب سایت آموزشی

وب سایت آموزشی، پلتفرمی تعاملیِ بزرگ برای ارائه و آموزش اطلاعات و مهارت‌های مختلف است. مخاطبان این نوع وب‌سایت، افراد مختلف جامعه مانند؛ معلمان، دانش‌آموزان، دانشجویان، والدین و … هستند. از این رو طراحی وب سایت آموزشی، به عنوان بستری جهت تشویق به کسب مهارت و دانشِ روز، امروزه به امری مهم و حیاتی تبدیل شده است.

باید دقت شود که برای این نوع از طراحی وب سایت، همه بخش‌ها باید به خوبی تنظیم و سازمان‌دهی شوند تا کاربران به راحت‌ترین شکل از قابلیت‌های آن استفاده نمایند.

طراحی وب سایت با پایتون

پایتون، یک زبان برنامه ‌نویسی سازگار و بسیار کارآمد است و به دلیل پویایی و قابلیت توسعه، برای طراحی وب سایت بسیار مناسب است. این زبان به برنامه نویسی همه کاره، به توسعه‌ دهندگان امکان توسعه و خلق برنامه‌های کاربردی و علمی، اجرای دستورات مختلف و ساخت برنامه‌های کاربردی وب را فراهم می‌آورد.

یکی دیگر از مزایای طراحی وب سایت با پایتون، متن باز یا Open source بودن آن است؛ به همین دلیل می‌توانید تمام اطلاعات مورد نیاز خود را از اینترنت دریافت کنید. همچنین امنیت بالا و وجود کتابخانه‌های متعددی مانند Django، Numpy و … قابلیت استفاده در حوزه‌های مختلف مانند طراحی وب، اپلیکیشن، هوش مصنوعی و … را فراهم می‌آورد.

مطابق آمار منتشر شده توسط Statista، در سال‌های اخیر پایتون بیشترین سرعت رشد را در بین زبان‌های برنامه نویسی داشته است؛ به گونه‌ای که شرکت‌هایی مانند فیسبوک (Meta)،  گوگل، مایکروسافت، دراپ باکس (Drop box) نیز از این زبان برای توسعه اپلیکیشن و وب سایت خود استفاده می‌کنند.

طراحی وبسایت با پایتون

 طراحی وب سایت چگونه است؟

دو راه اصلی و کلی جهت طراحی وب سایت وجود دارد:

۱. استفاده از برنامه‌های دیزاین (Desktop Apps):

با استفاده از برنامه‌های دیزاین، طرح مورد نظر سایت به شکل یونیک و مطابق با سفارش و سلیقه مشتری یا کارفرما طراحی شده و سپس برای تیم توسعه ارسال می‌شود. محبوب‌ترین برنامه‌های دیزاین برای طراحی وب می‌توان Photoshop و Sketch را می‌توان نام برد.

به طور معمول استفاده از این روش برای ساخت وب‌سایت‌های بزرگ و پیچیده است؛ زیرا به طراح اجازه می‌دهد تا روی رابط کاربری (User interface) و تجربه کاربری (User experience)‌ تمرکز داشته باشد. همچنین تمام چالش‌های فنی و توسعه به طور اختصاصی توسط تیم توسعه دهنده پیاده‌سازی خواهد شد. این فرآیند با وجود مزایای زیاد، در مقایسه با استفاده از صفحه‌ساز‌ها که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم گران‌تر تمام خواهد شد.

۲. استفاده از وب‌سایت‌سازها (Website Builders) :

امروزه سایت‌سازها و صفحه‌سازهای مختلفی از جمله وردپرس، جوملا، wix، وب‌فِلو طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها و خدمات را ارائه می‌دهند. وجود پلاگین یا افزونه‌های مختلف و همچنین قالب‌های متنوع و کاربردی، امکان طراحی و توسعه انواع وب سایت آموزشی، شرکتی، فروشگاهی و … را فراهم نموده است.

در ایران و جهان استفاده از وردپرس هنوز هم بسیار پرطرفدار است به گونه‌ای که بیش از ۴۰ درصد از سایت‌های فعال جهان، به کمک این پلتفرم توسعه یافته‌اند. وردپرس امکان طراحی یک سایت واکنش‌گرا، پرقابلیت و زیبا را بدون نیاز به کدنویسی یا با کدنویسی جزیئ فراهم می‌کند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از سایت‌سازها، قیمت تمام شده کمتر و مناسب‌تر طراحی وب به کمک این سرویس‌ها است. به طور کلی عوامل مختلفی در قیمت طراحی وب سایت موثر هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

طراحی وب سایت آموزشی

 قیمت طراحی وب سایت

اگرچه دیزاین و کد نویسی صفحات مختلف سایت، بخش اصلی طراحی وب سایت و تعیین کننده قیمت آن محسوب می‌شوند، اما عوامل دیگری نیز می‌توانند در قیمت تمام شده سایت تاثیر گذار باشند. طبقه بندی عوامل موثر در قیمت طراحی وب سایت به شکل زیر است:

۱. نوع وب سایت

همانطور که در قسمت قبلی متن مطالعه کردیم، روش طراحی سایت با استفاده از CMS یا استفاده از زبان‌های برنامه نویسی و توسعه آن از صفر، بر قیمت طراحی سایت موثر خواهند بود. به طور کلی قیمت طراحی پروژه از صفر نسبت به تولید آن با استفاده از سایت‌سازهایی مانند وردپرس بیشتر خواهد بود.

۲. تعداد صفحات وب سایت

تعداد صفحات وب سایت را نوع کاربری، حجم محتوا و تعداد خدمات ارائه شده تشکیل می‌دهد. هر چه تعداد صفحات یک سایت بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

۳.  سیستم‌های یکپارچه پرداخت

وب سایت شما باید ایمن باشد تا امکان پرداخت با اعتماد و اطمینان برای مشتریان شما فراهم شود. بیشتر مکانیسم‌های امنیتی وبسایت، توسط ارائه دهنده خدمات پرداخت SSL یا ایمن خواهند شد. اما همچنان مسئولیت اطلاعات شخصی کاربر با شما خواهد بود. بنابراین بهتر است با صرف هزینه‌ای اندک، وبسایت خود را از HTTP‌ به HTTPS تبدیل کنید.

۴. همگام سازی سایت با سایت یا اپلیکیشن دیگر

فرض کنید یک برنامه و یک وب سایت دارید که خدمات مشابهی را ارائه می‌دهند. اگر این دو به هم مرتبط نباشند، کاربر می‌تواند نمایه خود را از برنامه به‌روزرسانی کند، اما تغییراتِ انجام شده در سایت ظاهر نمی‌شوند. توسعه دهنده می‌تواند یک پنلِ مدیریتِ واحد، بین سایت و برنامه راه اندازی کند تا مدیریت آن‌ها را تسهیل کند. با این حال، این ادغام سفارشی ممکن است بر هزینه توسعه سایت و اپلیکیشن تأثیر بگذارد.

۵.  ثبت نام کاربر

وب سایت‌هایی وجود دارد که کاربر می‌تواند در آن ثبت نام کرده و پروفایل خود را ایجاد کند. به عنوان مثال، این امکان را فراهم می‌کند تا محتوا را بر اساس ترجیحات فردی شخصی سازی کنید یا فروش را تسهیل کنید. با این حال، برای داشتن چنین سایتی، باید یک پنل مدیریت و یک پایگاه داده راه اندازی کرد، یک گواهی امنیتی SSL اضافه کرد و یک تیم توسعه دهنده مانند شلیک پیدا کرد که یک وب‌سایت پویا بسازد.

 

۶. تعداد زبان‌ها

برای ارائه یک تجربه کاربری خوب، تمام صفحات شما باید به هر یک از زبان‌های انتخاب شده (برای مثال فارسی، انگلیسی یا آلمانی) برای سایت شما ترجمه شوند. به عبارت دیگر، وب سایت شما به تعداد زبان‌ها، صفحه اصلی، صفحه تماس و صفحه محصول خواهد داشت. این باعث افزایش تعداد صفحات آن، پیچیده‌تر شدن ساختار آن و تاثیر بر هزینه توسعه وب‌سایت می‌شود .

۷. راه اندازی دایرکتوری یا موتور جستجوی داخلی

اگرچه موتورهای جستجوی داخلی همیشه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند یا حتی ضروری نیستند، اما مزیتِ بهبود تجربه کاربر را دارند. یک وب سایت دو یا سه صفحه‌ای خوب است؛ اما یک سایت آموزشی یا فروشگاهی همیشه باید یک موتور جستجو داشته باشد تا به بازدید کننده اجازه دهد تا محصول مورد نظر را جستجو کند.

۸. ترافیک طبیعی از طریق بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)

ایجاد ترافیک طبیعی، به تمام تکنیک‌هایی اطلاق می‌شود که امکان بهبود دید یک وب‌سایت را فراهم می‌کند تا بازدیدکنندگان را از طریق موتورهای جستجو جذب کند. یک متخصص سئو، برخی از جنبه های فنی و ویرایشی سایت شما را بهینه می‌کند تا در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو قرار گیرد. هزینه بهینه‌سازی، گوگل ادز و مواردی از این قبیل، جز عوامل موثر بر قیمت پشتیبانی و طراحی وب‌سایت خواهند بود.

شلیک

کلام آخر

طراحی وب سایت امروزه بسیار رایج شده است و شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف، تمایل دارند تا وب سایت خود را راه اندازی کنند. اگر شما نیز قصد ایجاد یک وب‌سایت دارید، می‌توانید از کارشناسان ما در شلیک راهنمایی بگیرید و همچنین پروژه خود را به متخصصان ما بسپارید.

Rate this post
Share on telegram
Share on email
Share on whatsapp

ارتباط با ما